Monday 13 May 2013

Swedish version of Hawking boycott story


Startsidan / Debatt

Hawkings bojkott bör påverka Israel

Guardianreportern om världsscoopet som fick eget liv i sociala medier: Värsta ögonblicket i min reporterkarriär


Aftonbladet







När universitetet i Cambridges talesperson Tim Holt i förra veckan slutligen gjorde ett uttalande och dementerade min historia hade berättelsen redan fått eget liv.
Nyheten att professor Stephen Hawking – författare till ”Kosmos – en kort historik” och tillika Storbritanniens mest kände fysiker – i solidaritet med den palestinska akademiska bojkotten av Israel ställt in sitt framträdande på en konferens arrangerad av Israels president Shimon Peres, rasade som en löpeld över nätet och i bloggosfären.
Mitt ursprungliga avslöjande på tidningen Guardians sajt fick över 60 000 Facebookdelningar den morgonen och storyn kom att dominera radio– och nätnyheterna i Israel.
Men det var alltså inte sant.
Jag satt och stirrade på det fåordiga pressmeddelandet från universitetet i Cambridge och undrade om det här kunde vara det värsta ögonblicket i min reporterkarriär.
Tydligen hade jag missuppfattat storyn – min största story i karriären – totalt.


READ THE FULL SWEDISH STORY HERE


MORE ON THIS STORY:

Stephen Hawking joins academic boycott of Israel (Wednesday morning, 8 May 2013)
(Original Guardian scoop)

Furore deepens over Stephen Hawking's Israel boycott (Wednesday evening, 8 May 2013)

No comments: